Monday, September 22, 2014

Saper Suka Makan Tongkeng Ayam?

Ayam

Ayam adalah sejenis haiwan omnivor(maserba) yang makan apa sahaja dari bijian, daau-daun dan serangga.
Kalau ayam ternakan biasa diberi makan makanan khas seperti bijirin dan sumber protein.
Ayam boleh dimasak dengan pelbagai cara iaitu masakan kari, kurma, masak merah dan sebagainya mengikut citarasa masing-masing.


www. athiyyah-hannani.com


kalau yang tak pernah lagi nampak ayam macam mana.. boleh tengok pada gambar tu.. dan sblm menjadi.. ayam... ayam tersebut dtgnya dari telur.. telur pula datangnya dari ayam... Soalannya.. yang mana keluar dulu... ayam atau telur? hehehe...

Setiap bahagian ayam ni boleh di makan kepak, peha, dada, leher dan tongkeng ayam...kalau sebut pasal  leher dan tongkeng ni mesti anda akan teringat dengan lagu Jalil Hamid kan...

"Makan leher ayam nanti bersanding kepala teleng yam,
Makan tongkeng ayam nanti mulut tak reti diam.."

Tongkeng Ayam

www.athiyyah-hannani.com

Setiap bahagian pada ayam ni ada lemak, protein dan kolestrolnyayang berbeza. Menurut Tan Yen Sing, Pakar Pemakanan di Pusat Perubatan Tropicana, makanan kegemaran rakyat Malaysia ini mengandungi kolestrol yang tinggi dan boleh memberi kesan kepada kesihatan jika kita mengambilnya secara berlebihan terutamanya di bahagian tongkeng ayam.


www.athiyyah-hannani.com


Taburan komposisi lemak lebih banyak terdapat di bahagian tongkeng, paha, kepak dan betis ayam.

Menurut Persatuan Jantung Amerika Syarikat mencadangkan pengambilan kolestrol tidak melebihi 300mg setiap hari. Jika di bahagian tongkeng ayam ini melebihi 300mg kolestrol ini jelas menunjukkan bahagian ini sebenarnya tidak elok untuk diambil.

Kolestrol

Jumlah kolestrol yang tinggi dan berlebihan di dalam badan boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius terhadap sistem kardiovaskular badan terutamanya jantung. Apabila terlalu banyak kolestrol ai akan terbentuk di dinding arteri iaitu dinding salur darah yang menyemmpitkan bahagian tersebut.
Kejadian ini akan menyebabkan masalh serius berlaku yang boleh menyebabkan kematian apabila ia berlaku hampir kepada organ penting badan iaitu jantung.


Cegah Kolestrol

Oleh yang demikian, haruslah kita berhati-hati semasa makan.. kira kalori, kolestrol pada makanan supaya tidak melebihi 300mg kolestrol sehari. Kadang-kadang kita sendiri pun tak sedar jumlah makanan yang kita makan.. itupun ikut sedap mulut jer...hehhe

Dulu pun pernah jugak makan tongkeng ayam ni..1 cucuk ada 5 ketul.. lebih dari 5 ketul dah tak boleh telan.. sb terlalui juicy...hehehe.. terasa kat anak tekak...hehehe..

Sekarang ambik masa bertahun gak umie tak makan tongkeng ayam ni..sb dah lama tahu keburukan mengambil terlalu banyak tongkeng ayam ni. Setakat ni tak pernah lagi pergi check up untuk kolestrol tp disebabkan sekarang ni selalu mengah, nafas sangkut-sangkut.. so dah start makan dah Phytocol-St khas utk mencegah kolestrol dan membantu untuk mengurangkan paras kolestrol jahat dalam badan serta mengekalkan kolestrol baik.

mencegah kolestrol jahat dan memelihara kolestrol baik

Phytocol-St ni sehari kena telan 2000mg.. abgus utk kolestrol dan diamalkan setiap hari. Sebelum ni umie dah pernah buat entry mengenai Phytocol-St ni..kalau ank tahu lebih lanjut mengenai fungsinya.. boleh la rujuk di entry Phytocol-St dan produk ni baru jer di launching pada bulan Jun 2014 semasa National Conference Shaklee

Kalau ada yang nak tahu lebih lanjut mengenai Phytocol-St atau produk lain shaklee.. boleh jer terus contact umie. Consultation secara percuma akan umie berikan terbaik untuk anda.

Page : https://www.facebook.com/AthiyyahHannani
No. Hp: 013-4215713 (sms/whatsapp) - 013-8213930 (sms/call)
Emel: shafiedah_n@yahoo.com
COD: Putrajaya, Bangi, Sepang, Nilai, Banting
Pos: Ke seluruh Malaysia dan luar negara

12 comments:

  1. peberet akak ni...ttg kolestrol tu...alamakkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... kena hati2 kak.. karang kolestrol tinggi...

      Delete
  2. suke mkn yg goreng...sedap wooo
    www.armilastyle.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. umie kalau yang goreng xpernah try lagi...hehehe

      Delete
  3. Suke sangat!!! Tapi la ni dah tak amal sangat sebab takutttttt hehe... Betul. Kalau makan lebih sangat nanti rasa cam gelenyar kt tekak sebab lemak sangat kan hehe... Jemput Singgah: 50% MERDEKA!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup... umie xmakan pun dah gelenyar kat anak tekak..hehehe

      Delete
  4. Haha..comel betul pose ayam kat ats tu.
    Umie makan P-ST ni? Ok tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe,,comel kan.... alhamdulillah... umie makan Phytocol ni takut kolestrol jer.. kalau makan phytocol ni kita akan alert diri kita tak nak makan benda yang berkolestrol...hehhee try la azyyati..

      Delete
  5. Hehehe klaka ayam tu..n very nice info :)

    Www.adaa-inspiration.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... klakar kan.. tp mcm cun pulak..hehhehe

      Delete
  6. salams...
    akak tak makan ayam bandar, ayam kg makan ....ngeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo.. yer ker kak... umie kalau nak makan ayam kg pun makan nasi ayam penyet..hehhe

      Delete